Det är en vanlig missuppfattning att webbadressen till en PPC-textannons inte har någon som helst betydelse för annonsens framgång. URL:en kan optimeras på så många sätt eftersom den inte behöver vara din faktisk målsidans URL. Redan i miniserien ”Understanding the Basics of Optimizing PPC Text Adverts” har jag tittat på hur man optimerar titeln och beskrivningen till en PPC-textannons. Men som jag redan har nämnt, kommer en PPC-textannons inte att fungera optimalt utan att optimera alla delar av annonsen. Av denna anledning är här en förståelse för URL-delen till textannonsen och hur du kan optimera den.
Precis som med mina tidigare två artiklar kommer jag att använda annonser från verkliga livet för att stödja mina optimeringstips. Dessa annonser kommer att baseras på sökfrasen ”köpa mat”:
Det huvudsakliga området att påpeka med PPC-textannonser nuförtiden är att webbadressen har bytt plats med beskrivningen med bibehållen färg. Detta kan potentiellt innebära att webbanvändare kommer att läsa, eller åtminstone skymta, på din URL före beskrivningen, vilket gör den mer betydelsefull för den moderniserade PPC-textannonsen.
URL-delen (eller Uniform Resource Locator) till din PPC-textannons är ett område som gör det möjligt för annonsören att visa en URL av vilket slag som helst (verklig eller påhittad). För sökannonser kommer webbadressen alltid att vara grön. För displayannonser ändras detta eftersom det är utgivarna av Adsense som väljer färgkombinationen på sina textannonser.
Det faktum att du kan göra webbadressen vad du vill betyder att den enkelt kan optimeras. Mer frihet innebär en webbadress som är mer specifik för din kampanj. Låt oss till exempel använda ovanstående annonser i bilden:
- Tesco PPC URL är ’www.tesco.com/Mat_Drinks’ med dess riktiga URL som ’http://www.tesco.com/groceries/zones/default.aspx?name=search-shop&sc_cmp=ppc_g_buy%20food_e’.
- Asdas PPC-URL är ’www.asda.com/Specerier’ med dess riktiga URL som ’http://groceries.asda.com/asda-webstore/landing/home.shtml?cmpid=ppc-_-ghs-_-generic-dsk-_-google-_-groceries’.
- Hungry Horses’s PPC URL är ’hungryhouse.co.uk/Order_Mat_Online’ med dess riktiga URL som ’http://hungryhouse.co.uk/?aid=75ab0d86&bid=a2a28789&gclid=CJ-dmOnCzboCFRMctAodwxsAZQ’.
Det betyder att spårningskoden du använder för Google Analytics (eller andra liknande porgram) kan döljas från textannonsens URL för att få den att se mycket renare ut.
Nedan följer några sätt du kan optimera din webbadress på:
- Inkludera sökord – Ett annat sätt att få din annons att sticka ut generellt är att försöka packa den med så många ord som är samma som sökfrasen (därför att göra mer av annonsen fetstil). Du bör alltid ha minst ett sökord i din URL som är relaterat till sökfrasen så att det är fetstilt (som exemplen ovan). Jag brukar dock upptäcka att två sökord fungerar bättre med fetstil i URL:en.
- www. eller inte? – Du kan välja att inkludera www. i din annons. Det finns dock en regel med detta. Du skulle inkludera www. bara om din URL inte är för lång. Om din webbadress är lång utan www., utelämna den. Om det inte är det, inkludera det eftersom det kommer att få din webbadress att verka mer som en webbadresslänk.
- Utelämna http:// – Det här är en måste. http:// är ett slöseri med tecken i din URL.
- Kortare, desto bättre – Regeln för PPC-webbadresser är att om den är kortare är den generellt sett bättre eftersom webbanvändaren kommer att tro att det är den riktiga webbadressen mer. Till exempel verkar Hungry Horse-annonsen inte lika legitim som Tesco och Asdas annons – det ser ut som om Hungry Horse försöker för hårt.