Jag fortsätter med serien ’optimera en målsida’ och kommer att titta på hur man optimerar en sida för att fånga potentiella kunder i den här artikeln. Senast i serien såg mig titta på att optimera en målsida för informationsreklam som kan ses vara TV-reklamens motsvarighet till en målsida. Men med en lead capture-sida är sättet att optimera det mycket annorlunda än för en inforeklam eller till och med en klick-målsida. En lead capture-sida har ett annat mål (konvertering) än de andra typerna av målsidor, vilket innebär att den kommer att skilja sig från resten när det gäller att optimera den.
En lead capture-sida är en typ av målsida där huvudsyftet med sidan är att samla in så mycket information som möjligt från PPC-trafik. Detta innebär att lead capture-sidor vanligtvis innebär att webbanvändaren fyller i sina uppgifter etc.
Anledningarna till att annonsörer kanske vill använda målsidor för lead capture kan vara av följande skäl:
- Som en form av marknadsundersökning. Betala per klick-annonsering gör det enkelt att rikta in sig på en viss grupp webbanvändare. Till exempel, genom att göra en kampanj som riktar in sig på sökord som ”fix trasig iPad” kommer att rikta sig till webbanvändare som är villiga att betala för att någon ska laga sin iPad-skärm (och gör också klart att de är villiga att reparera sina elektroniska enheter än att sälja dem som defekta). Marknadsundersökningar kan vara svåra att få tag på på internet. Därför kan det visa sig vara mycket effektivt att använda en infångningssida för potentiella kunder för att få relevant forskning till dig.
- Att sälja en produkt/tjänst till. Genom att ha webbanvändarens kontaktuppgifter kan du sedan komma i kontakt med dem (via e-post, SMS, post etc.) och sälja dina nuvarande och framtida produkter/tjänster till dem. Att ha en e-postlista är bra, särskilt för att få potentiellt nya kunder.
Ett stort problem med vissa lead capture-sidor är att de efterfrågar långt för mycket information från webbanvändaren. Vad du behöver förstå är att webbanvändare är gratis på din målsida och ger dig sin tid. Om du ska ha information från webbanvändaren gratis måste du se till att du inte tar upp för mycket av deras tid. Om du vill ha mer information än den från webbanvändare måste du erbjuda ett incitament som en pristävling för att vinna ’____’ eller en faktisk belöning som de garanterat kommer att få.
En annan viktig aspekt du måste komma ihåg är att en lead capture-sida bör koncentrera hela sin effekt på konverteringen: att få information från webbanvändaren. Det betyder att det egentligen inte borde finnas något av följande på webbsidan:
- Många länkar
- Irrelevant information
- Mycket innehåll
Men vad du bestämmer dig för att lägga på din lead capture-sida beror på vilken typ av information du vill få från webbanvändaren. Om du behöver mycket information från dem kan du välja att lägga till innehåll på sidan som inkluderar ett incitament till webbanvändaren, medan om du bara ställer en fråga till webbanvändaren behöver du inte inkludera så mycket av ett incitament.