Jobbet som copywriter är inte begränsat till att producera övertygande och högkvalitativa skrivningar som folk kommer att älska och uppskatta i allmänhet. Snarare har de anförtrotts ansvaret att göra målsidor mer effektiva genom att utnyttja ordens kraft. Ord när de sätts ihop skickligt kan göra en kraftfull inverkan på målgruppen. Genom att göra subtila ändringar i meningsstrukturen eller i placeringen av ord kan copywriters uppmuntra besökare att vidta önskade åtgärder. Utan ett dugg av tvivel är målsidan verkligen en sådan plats där kreativiteten och kompetensen hos en copywriter sätts på prov.
Syftet med en målsida är som vi alla vet att generera leads. Det finns flera faktorer som bidrar till framgången för en målsida. Av alla dessa faktorer är en bra kopia förmodligen den mest avgörande som kan göra eller bryta en målsidas öde. Eftersom en dåligt skriven kopia kan ha en direkt inverkan på vinstmarginalen för ditt företag, måste du gå extra mil för att se till att kopian är felfri och tillräckligt kraftfull för att leverera ditt budskap med största noggrannhet.
Nu finns det vissa regler som ska följas när du ska skriva en kopia som faktiskt konverterar –
Empati, Identitet och Försäkra
Du måste förstå och acceptera det faktum att alla omkring oss har ett problem. Vissa problem är för stora för att fixa, som klimatförändringsgrejen, men det finns några problem som kan vara lätta att fixa som ett virusproblem i din dator. Så om din produkt är kapabel att lösa människors problem, gör det kristallklart i ditt exemplar. Det finns inget behov av att använda komplicerad teknisk jargong som folk sällan förstår. De som är insatta vet nackdelen med att använda jargong i sin uppskrivning och av den anledningen försöker de alltid använda enkel engelska som en lekman kan förstå.
Börja med empati med de människor som har något slags problem vars lösning du erbjuder. Varje ord som du lägger i inledningen av kopian måste visa att du har identifieras problemet och du är redo att erbjuda en bra lösning. Det sista steget är försäkran. Du bör inte ge dem en ihålig garanti. Erbjud realistiska lösningar på deras problem och om möjligt träffa målgruppen personligen så att du kan få en bättre uppfattning om vilken typ av problem de står inför.
Hur man kickstartar skrivprocessen
Att skriva tar som vi alla vet mycket tid och leker med skribentens tålamod. Men det behöver inte vara det. Istället för att vänta på det mest lägliga ögonblicket när det gudomliga kommer att ingripa, och sedan ägna några timmar åt att redigera den texten. Tanken bakom detta är att när du är i ett flöde kommer idéer till dig automatiskt och därmed sparar du besväret med att driva dig själv för långt.
När du redigerar finns det några saker du måste tänka på. Försök alltid att göra meningar korta, pittoreska och intressanta. Man kan helt enkelt inte förvänta sig att folk ska vara intresserade av att läsa några tråkiga texter. Användning av slagord kommer att göra texten värd att läsa.
Försök inte använda komplicerat språk eftersom det kommer att döda syftet med att ha en målsida. Adressera besökarna direkt. Få poängen snabbt på grund av användningen av onödiga ord kommer i onödan att testa tålamodet hos de riktade besökarna och kan tvinga dem att studsa tillbaka.
Och sist men inte minst; du kan aldrig kalla det en dag när du skriver kopia för målsidor. Du måste göra ändringar i sidinnehållet för att ta reda på vilken version som konverterar mest. Så arbetet med att kopiera målsidan tar aldrig slut.
Få strukturen rätt
Att bara använda korrekta ord eller skapa en bra kopia är inte tillräckligt för att hjälpa en målsida att generera potentiella kunder. En bra kopia måste ha en ordentlig struktur, annars kommer du att ha väldigt svårt att engagera besökarna och få dem att vidta önskade åtgärder. Dessutom, när du har strukturen för uppskrivningen klar, gör det det enkelt för dig att skriva snabbt och skriva sammanhängande. Utan att ha en struktur kan det gå fruktansvärt fel och du kan förlora dina besökare redan innan de läst de första meningarna.
Så här är några delar av en övertygande skrivning –
Börja med en övertygande rubrik
Rubriken avgör framgången och misslyckandet för en målsida. Människor bestämmer sig bara för att stanna på sidan endast om headline lyckas fånga deras uppmärksamhet. Tråkiga rubriker som saknar gnista och uppfinningsrikedom kommer säkerligen inte att kunna fånga besökarnas uppmärksamhet. Så arbeta din nivå bäst för att göra titeln så intressant och fantastisk som möjligt.
Haka på besökarnas uppmärksamhet
När rubriken väl gör susen måste du göra ditt bästa för att hålla deras uppmärksamhet intakt. Du måste få dem att känna att du är medveten om deras problem och att du har en lösning på det. Gör omfattande efterforskningar innan du skriver ett enda ord eftersom varje ord kommer att ha en enorm inverkan på hela beslutsprocessen.
Försäkra dem att du har lösningen
Så nu har du lyckats fånga deras uppmärksamhet och de är redan medvetna om att du är väl förtrogen med problemet de skapar. Det här är den perfekta tiden att pitcha för dina produkter. Du måste försäkra dem om att din produkt/tjänst kommer att hjälpa dem att lösa sina problem oavsett hur stort problemet är.
Det kommer att vara bra om du kan få dem att se hur enkelt och problemfritt deras liv kommer att bli om de väljer din tjänst.
Gör det uppenbart att du är bäst
Du är ganska säker på att din produkt är fantastisk men min vän, folk kanske inte håller med. Så för att få dem att köpa din teori måste du skriva en felsäker kopia. Eftersom besökare kommer att kontrollera andra webbplatser innan de fattar ett köpbeslut, måste du presentera dina referenser för dem så att de väljer dig framför andra. Genom att presentera vittnesmål kan du öka möjligheten att konvertera fler människor.
Det bästa sättet att fånga folks uppmärksamhet är genom att erbjuda några specialerbjudanden. Tidsbegränsade erbjudanden är alla tiders favorit bland människor. Vill du vinna folkets förtroende? I så fall måste du tydligt nämna ditt företags retur- eller återbetalningspolicy. Genom att minimera köprisken kan du se betydande förbättringar på konverteringsfronterna.
Glöm inte uppmaningen till handling
En målsida är inte en målsida om den saknar en Uppmaning till handling knapp. Använd inte generiska ord som – ”Klicka här”, ”Klicka” etc för CTA-knapp; använd hellre tydliga ord som beskriver handlingen exakt. Om det är en form, använd ord som – ’Skicka’; om knappen är länkad till sidan Kontakta oss, använd ord som ”Kontakta oss nu” för att beskriva CAT-knappen.
Så om du kan lyckas införliva dessa punkter i dina skrivningar, kommer din målsida att bli mindre skrämmande.