Vi närmar oss redan slutet av vår serie om att optimera målsidor med bara några få kvar. Den här artikeln kommer att undersöka hur man optimerar och förbättrar en mikrosajt som, som det står i namnet, är en mikroversion av en webbplats, till exempel en undersida till en huvudwebbplats. Därför kommer optimering av den här typen av målsida att skilja sig från, låt oss säga, en lead capture, inforeklam eller genomklickningssida.
En mikrowebbplats är i grunden en liten webbplats som är utformad för att vara en underavdelning från huvudwebbplatsen. Syftet är vanligtvis att annonsera en del av huvudwebbplatsen (som en bil) mer detaljerat och möjligt med hjälp av även en annan mall. Detta kommer att hjälpa till att göra konverteringar mer riktade om mallen kan ändras för att passa den konvertering som behövs.
Det fina med en mikrosajt är att den kan vara så relaterad eller så orelaterade till huvudwebbplatsen som möjligt. Om du vill att webbanvändare ska känna igen att det är en förgrening från huvudwebbplatsen kan du behålla designen och inkludera delar av huvudwebbplatsen i mikrosajten. Men du kan också göra tvärtom med en mikrosajt också. Om du av någon anledning vill skilja mikrosajten bort från din huvudwebbplats, kan du också göra det och nästan få mikrosajten att verka som en separat webbplats i full storlek.
Det är ungefär vad jag säger ovan. Med en mikrosajt behöver du inte fastna i reglerna att om det är en filial/liten hjälpwebbplats utanför huvudwebbplatsen måste den ha gemensamma funktioner. Det gör det inte. Det kan vara vad du vill att det ska vara.
Ett bra exempel skulle vara Yamaha. Yamaha är kända för sina cyklar men även deras musikinstrument också. Därför kunde de använda en mikrosajt för att skapa en mikrosajt för Yamaha-instrument och en mikrosajt för cyklar. Tillsammans är de två produkterna så diversifierade att de aldrig skulle kunna fungera tillsammans. En mikrosajt är bäst för att marknadsföra en diversifierad produkt.
En annan stor egenskap hos många mikrosajter är att de helt engagerar webbanvändaren i mikrosajten vilket betyder:
- Webbanvändaren stannar på mikrosajten längre.
- De läser mer information/innehåll om vad du annonserar.
- Det finns en större chans att en framgångsrik konvertering.
Vissa mikrosajter använder flash för att uppmuntra användaren att klicka och expandera på olika delar av mikrosajten. Ta till exempel en titt på Porsches släktträd som är en mikrosajt som låter användare se Porsches släktträd. Genom att använda flash flyter innehållet mycket bättre och ser mycket mer professionellt ut.
Det viktigaste optimeringstipset jag kan ge dig om mikrosajter är dock att se till, som alltid, att du vet exakt vad du vill uppnå. Vad vill du att webbanvändarna ska göra när de landar på din mikrosajt? Du kommer inte att tro på de låga omvandlingsfrekvenser som vissa annonsörer får eftersom deras omvandling inte är specifik och tillräckligt riktad på deras målsida. Forma alltid din design till vad ditt PPC-mål är.