Sist i serien med optimering av målsidor tittade jag på hur man förbättrar en mikrosajt som har friheten att ha vilken mall/design den vill ha att betrakta det är en gren från huvudwebbplatsen och har inte att vara relaterad till huvudwebbplatsen. Den här artikeln kommer dock att vara raka motsatsen. Det finns sällsynta tillfällen då det är bra att använda hemsidan som en PPC-målsida, till exempel när du vill föra webbanvändaren till en ”Amazon”-liknande webbplats för att ströva fritt runt den. Men de flesta gånger är det inte en bra idé att använda en hemsida som en målsida. Bortsett från detta, för de som fortfarande vill använda sin hemsida som sin PPC-målsida, här är några sätt du kan optimera den för PPC.
Ordet ”internt” är betydelsefullt i ovanstående rubrik. Om du bestämmer dig för att använda din startsida som din målsida kan det bara bli en riktig omvandling: att utforska webbplatsen mer i detalj. Därför, om du ska inkludera länkar på webbplatsen, se till att de är interna. Externa länkar kommer att pressa webbanvändare bort från din hemsida, som du, som du vet, betalade pengar för att få dem webbanvändare till din hemsida via PPC … så håll dem på hemsidan! Om du bestämmer dig för att lägga externa länkar på hemsidan (vilket jag naturligtvis avråder från att göra), se till att inkludera ett ’target=’blankt’ så att när webbanvändaren klickar på den externa länken kommer den att öppna den länken i en ny flik vilket betyder att de fortfarande kommer att ha din hemsida öppen.
Detta är ett absolut måste. Om du ska inkludera många interna länkar, oavsett om du gillar det eller inte, kommer det att finnas en hel del ord/innehåll på hemsidan. En hemsida som bara har text som i huvudsak är alla länkar är extremt oattraktiv. Det är därför bilder är avgörande på en hemsida. Bilderna lockar webbanvändaren att stanna kvar på hemsidan eftersom bilder är det långt lättare att läsa än text.
För att bevisa detta, ta en titt på vilken hemsida som helst på en stor webbplats. Amazon, BBC eller Play. De har alla bilder för att komplettera mängden text de har. Det enda undantaget för detta är Apple som enbart använder bilder för att locka webbanvändaren innan de har läst något innehåll alls, vilket ibland kan vara lika effektivt. Det enda problemet med detta är att din hemsida egentligen bara kan rymma reklam en sak åt gången – precis som Apple gör.
Om du funderar på att använda din hemsida som din PPC-målsida ber jag dig att fråga dig själv precis Varför. Det finns massor av olika typer av målsidor att välja mellan som kan ge mycket mer effektiva resultat. Använd bara en hemsida om du vill marknadsföra hela din webbplats. Utöver det är det vanligtvis de lata och oerfarna annonsörerna som väljer sin hemsida som målsida.