Jag har redan tittat på hur man förstår grunden för att optimera PPC-textannonsens titlar, vilket gav tre användbara punkter som alla annonsörer kan använda för att göra sin titel på sin annons lite bättre. I den här artikeln kommer jag att titta på beskrivningsdelen av PPC-textannonsen. Det vanliga sättet att webbanvändare ser på PPC-textsökningsannonser är genom att läsa titeln och sedan, vanligtvis, beskrivningen. Men eftersom Google har gjort att webbadressen kommer före beskrivningen nu, väcker det frågan precis vad webbanvändare läser härnäst efter titeln? Hur som helst, här är några grundläggande grunder för att optimera beskrivningen av en PPC-textannonsbeskrivning.
Precis som med min tidigare artikel om titeln PPC-annonser, kommer jag att få några fler volontärer som kommer att vara ett urval av tre annonser från sökfrasen ”köp telefon”:
De tre ovanstående annonserna är bra exempel på hur man gör en bra beskrivning (som du får reda på nedan hur ovanstående kampanjer har optimerat dem). Ett område jag är lite osäker på är Phones 4us titel som helt enkelt är ”Mobile Phones”. Jag skulle känna mig mer av ett incitament att klicka på en länk som hade ”Köp mobiltelefoner” som de andra två annonserna har än bara ”Mobiltelefoner”.
Beskrivningens syfte är att utöka där titeln slutade. Det bör ge extra information till webbanvändaren som lockar dem vidare till att klicka på annonsen och flytta dem till annonsörens angivna målsida. Ta till exempel buymobiles.nets annons. Beskrivningen utökar på titeln ”Köp mobiltelefoner” som gör det klart för webbanvändaren av gåvorna, erbjudandena och det faktum att de kan köpa telefoner där (även på kontrakt om telefonen och gåvorna är gratis). Nedan finns några sätt du kan optimera beskrivningen på:
- Inkludera samtal till handlings – Jag har understrukit ”s” eftersom det är viktigt att inkludera fler uppmaningar i din beskrivning än i din titel (titeln har vanligtvis minst en och högst två uppmaningar). Genom att inkludera fler än två eller flera uppmaningar ger webbanvändaren ett val över vad han/hon vill göra på din målsida. Till exempel, om du bara har ”köp en mobiltelefon” uppmaning i beskrivningen, är det det enda som webbanvändaren kan göra på din målsida. Men om du har två som Phones 4u kan du ge webbanvändaren ett alternativ till vad de vill göra. Webbanvändaren kanske inte vill köpa en telefon utan helt enkelt besöka webbplatsen. Begränsa inte din beskrivning till bara en uppmaning.
- Inkludera kraftord – Kraftord är, när de används på rätt sätt, annonsörens bästa vän. De är ord i den engelska ordboken som är mycket kraftfulla för att få svar från människor. För att ta en titt på kraftorden du kan använda, klicka här.
- Använd versaler i dina huvudord – Det här betyder inte att kapitalisera varje ord men de viktigaste orden som Phones 4u har gjort. Denna teknik hjälper till att få din beskrivning att sticka ut och gör texten mer läsbar vilket i sin tur kommer att öka din CTR. Om du inte tror att detta kommer att fungera, läs Phones 4us beskrivning och sedan Carphone Warehouses beskrivning. En kapitaliserar och en gör det inte. Vilken annons skulle du hellre klicka på? Du skulle ljuga om du sa Carphone Warehouse…
Det finns några kampanjer som byter beskrivning och titel runt så att allt innehåll finns i titeln och lämnar beskrivningen ganska tom. Detta kan visa sig vara lika effektivt för dig som den vanliga vägen (det är åtminstone effektivt för Apple!). Kom därför alltid ihåg att experimentera runt också eftersom varje kampanj är olika, unik och kommer att reagera på olika tekniker på olika sätt.