Med den nya ankomsten av Apples nya smartphone-linje är det klart att det kommer att finnas många PPC-kampanjer som kommer att utvecklas kring iPhone 5s. Många människor kommer att vilja köpa denna nya och uppdaterade smartphone och det är mobiloperatörens jobb att skapa PPC-kampanjer för att locka potentiellt nya kunder till sina nätverk genom incitamentet från iPhone 5s. I den här artikeln kommer jag att titta på några PPC-kampanjer som använder Apples nya smartphone för att försöka locka nya kunder.
För att se PPC-kampanjerna för mobilnätverk som involverade iPhone 5s, var jag tvungen att skriva in ”iPhone” i Google Search UK:
Det är logiskt att det finns massor av PPC-kampanjer som involverar iPhone 5s. Det är en ny produkt där Apple faktiskt har sålt 9 miljoner av dem på bara tre dagar. Om efterfrågan på en produkt är tillräckligt stor kommer konkurrensen att följa efter och det framgår av det maximala antalet annonser som visas i Google.
De tre betala per klick-kampanjer som visas ovanför de organiska resultaten är också alla mobiloperatörer som är Three, O2 och EE. Bara från bilden ovan är det tydligt att Three har betalat den högsta CPC för nyckelordet ”iPhone” eftersom de har nummer ett. Eftersom Three har den högsta platsen på Googles sökresultat, behöver de inte använda mycket av ett incitament (vilket möjligen är en anledning till att deras beskrivning bara har en USP är att iPhone är bäst på deras nätverk).
När vi tittar på nästa annons ner har O2 insett att de inte kommer på första plats för ”iPhone”. Därför har de valt ett lite annorlunda tillvägagångssätt för sin textannons. Förutom att klargöra att iPhone 5s kommer att ha en ”Great Tariff” på O2 Refresh, har de också lagt till några siffror i sin beskrivning som belyser kostnaden för webbanvändaren om de valde att gå med O2 när de skaffade iPhone 5s. Detta är smart eftersom det, till skillnad från Three, finns ett ekonomiskt incitament i O2:s annons.
Att gå ner en annons från O2 tar oss till EE som har tagit en annan inställning till de två ovanstående annonserna. Tre har topplaceringen så kommer i slutändan att få de bästa resultaten. O2 kan inte få topplacering så har inkluderat ett ekonomiskt incitament för att locka webbanvändare att klicka på deras annons. När man tittar på EE:s annons har de inkluderat två extra element:
-
Recensioner som visar att de har 3 och en halv stjärna av fem i betyg från 938 recensioner.
-
Deras följare på Google+ som uppgår till 24 528 följare.
Beskrivningen för EE:s PPC-textannons hävdar att de är det ”största och snabbaste övergripande nätverket”. Nu är detta ett stort uttalande som, om det stämmer, säkert kommer att ge dem nummer ett bland alla mobila nätverk där ute.
-
Recensionerna klargör att människor gillar EE och därför måste deras nätverk vara snabbt för att människor ska kunna ge dem en bra recension.
-
Deras antal följare visar att de är ett stort mobilnät.
Därför har EE, från att inkludera några tillägg i sin annons, tillhandahållit bevis för deras påstående om att vara det snabbaste och största övergripande nätverket. I slutändan är alla tre annonserna mycket väl utformade och har tagit hänsyn till behoven hos webbanvändare som vill ha iPhone 5s och var deras annons sannolikt kommer att rankas.