Hur kan annonsörer med betala per klick få framgång? På denna fråga finns det många svar. Du kan titta på hur annonsören optimerar sin målsida eller jämnar ut specifikt vad de säljer – finns det en tillräckligt stark marknad för det de försöker sälja? Men utöver alla små sätt du kan förbättra din kampanj på, finns det ett sätt att lyckas med den som sticker ut över resten: tid. Tidpunkten för din PPC-kampanj är så viktig för att göra den framgångsrik. Här är de främsta anledningarna till att du alltid bör sätta tidpunkten för din PPC-kampanj över allt annat.
Vad jag menar med detta är att om du tar tid på din kampanj under en bra del av året kommer du att upptäcka att belöningarna kommer att vara mycket högre än, låt oss säga, 2 månader innan dess. Det perfekta exemplet på det är julen. De flesta företag tjänar faktiskt det mesta av sina pengar just vid jul. Därför, om du inte utnyttjar julen också, bör du det! Den främsta anledningen till den här artikeln är att göra annonsörer medvetna om att det är ungefär två och en halv månad kvar till jul. Det här är perfekt dags att börja skapa din egen julkampanj. Genom att börja på din julkampanj nu kommer den att vara igång vid bästa möjliga tidpunkt inför julen (ungefär nära slutet på novembertid).
De flesta annonsörer, förutom de smarta, kommer att börja göra julkampanjer först när de börjar se julkampanjer igång. Vid det här laget är det förmodligen för sent för annonsören att återställa tidsbristen mellan sin kampanj och de kampanjer de ser igång. Genom att börja extra tidigt innan ett stort evenemang kommer du att se till att du blir den första att få upp din kampanj och den första som får fördelarna med evenemangets publicitet. Helst vill du att din kampanj ska vara först och sist.
Den här artikeln handlar inte bara om att få upp en kampanj innan dina konkurrenter gör det till jul. Du kan tänka och komma framåt i PPC på många olika sätt. Ett sätt som jag tycker är extremt användbart är att skapa en kampanj som reagerar på verkliga händelser när de utspelar sig. Ett bra exempel på detta är Thor-kampanjen som utnyttjade stormen som svepte över Storbritannien i slutet av oktober 2013 och hävdade att det var på grund av Thor (som gav filmen bra publicitet). Du måste förstå att det finns alltid något som har mycket publicitet hela tiden. Därför, ju mer du kan relatera en kampanj till dessa händelser, desto mer publicitet kommer du sannolikt att ge din kampanj.