Under de senaste två veckorna har jag skapat artiklar som tittat på alla olika former av målsidor där ute som används i PPC och hur du kan optimera dem för att i slutändan förbättra kampanjens resultat. Av denna anledning tänkte jag att det skulle vara en bra idé att placera alla dessa användbara artiklar i en strukturerad artikel (är den här). Tagna från de olika typerna av målsidor som finns tillgängliga, nedan är sätt att optimera varje enskild målsida.
Optimera en PPC Click Through-målsida
Genom att klicka på målsidan är en målsida som kräver att användaren klickar på någon form av knapp som tar dem till en annan sida där den verkliga omvandlingen sker (som en försäljning eller ifyllning av information). För att optimera den här målsidan kräver du därför att du kommer ihåg att allt du vill är att locka webbanvändaren vidare till ett klick: en uppmaning till handling.
Optimera en målsida för informationsannonser
Informationsreklamens målsida är det som ligger närmast hur en TV-reklam fungerar. Sidan går ut på att stoppa in så mycket information som möjligt på en webbsida vilket vanligtvis slutar med att du måste scrolla minst 3 sidlängder innan du kommer till slutet av målsidan. För att optimera detta måste du använda element som 51% maraton som du kommer att få reda på i artikeln ovan.
Optimera en Lead Capture-målsida i PPC
En lead capture-sida är en målsida utformad för att samla in information från webbanvändaren. Detta innebär att en lead capture-sida vanligtvis kommer att innehålla någon typ av formulär eller frågeformulär som webbanvändaren kan fylla i. Eftersom majoriteten av lead capture-sidorna kräver att webbanvändaren gör ”arbete” gratis, måste du optimera din lead capture-sida så att du håller webbanvändarna fast i att ge sin information över.
Optimera en mikrowebbplatsmålsida i PPC
En mikrosajt, som det står i namnet, är en liten ”mikro” webbplats som kan separeras helt från huvudwebbplatsen. Även om det är mycket arbete med att skapa en mikrosajt, kan belöningarna för en väldesignad mikrosajt vara mycket högre än andra former av målsidor.
Optimera en PPC-målsida för en startsida
En hemsida kan vara en av två typer av målsidor. Det kan vara en målsida för lata annonsörer som inte orkar skapa en specifik målsida för sin kampanj. Det kan dock också vara en optimerad sida för trafik att gå till som ger dem tillgång till alla delar av webbplatsen. En hemsida burk vara optimerad för PPC.
Optimera en produkt-/tjänstmålsida
En produkt-/tjänstsida är en dedikerad sida på en webbplats som syftar till att annonsera och visa information om en specifik produkt eller tjänst. För att optimera den här typen av målsida krävs att du inte inkluderar all information om produkten/tjänsten ovanför mitten och att du också kommer ihåg exakt vad du har i åtanke som en konvertering.
Jag hoppas att den här artikeln kommer att vara användbar för dig som den har gjort för så många andra och det avslutar serien ”Optimera en målsida”!