Den sista artikeln i serien fortsatte med serien ’Analysera en riktig PPC-kampanj’ och tittade på Amazon som kan ses ’ha det lätt’ när det gäller att strukturera sin PPC-kampanj. Eftersom de är en extremt dominerande kraft på internet behöver de bara få folk att besöka Amazon. Oavsett vilken sektion som webbanvändare landar på i Amazon, kommer de att kunna hitta något som de kanske vill köpa (på grund av kategorier-fliken). I den här artikeln kommer jag att titta på en annan typ av kampanj som involverar en av de bästa recensenterna på internet: Vilken?.
För att se Which?s PPC-sökannons var jag tvungen att skriva in ”microsoft surface” i Google Search UK:
Den främsta anledningen till att skriva in ’microsoft surface’ är för att jag ska kunna se hur Microsoft har gjort en PPC-kampanj för att marknadsföra sin helt nya produkt för att tävla mot iPad Air: Surface 2. Men från bilden ovan framgår det tydligt att de inte riktigt har försökt att marknadsföra sin nya surfplatta. De är inte den högsta CPC för sitt eget produktnamn och verkar inte heller sälja surfplattan så bra i annonsen.
Om man lägger ovanstående åt sidan, kommer den här artikeln att titta på Vilken?s kampanj. Deras annons kommer att vara effektiv och får en hög CTR för med den nya lanseringen av Surface 2 kommer folk att vilja veta precis hur surfplattan är från en objektiv källa: Vilken?
Annonsen innehåller även tillägg som cirklar på Google+ och har fyra extra länkar till fyra olika delar av Vilken?s webbplats. De extra länkarna är användbara men jag tror att tillägget av Google+ inte kommer att hjälpa Vilket? i alla fall. De har bara 387 följare på Google+ vilket är extremt lågt jämfört med de stora företagen eller i det här fallet Microsoft som de konkurrerar om webbanvändare från i PPC. Det finns en regel med sociala medier, hemsidor eller egentligen vad som helst där man har statistik. Annonsera eller offentliggör bara statistiken när det är imponerande siffror. Förutom det kommer de inte att hjälpa dig så bra.
Efter att ha klickat på textannonsen kom jag till följande målsida:
När jag först såg den här kampanjen insåg jag att den här kampanjen inte var för den nya Surface 2-surfplattan utan den tidigare Surface RT. Det var vagheten i Vilken? i textannonsen som lät mig tro att de hade en recension av den nya surfplattan. Detta bevisar att Vilken? har inte riktigt gjort något med den nya Surface 2-surfplattan än men gjort en vag annons för att locka webbanvändare som är intresserade av både den nya och gamla Microsoft-surfplattan.
Om man tittar på själva utformningen av målsidan har den många likheter med Amazons målsida på deras kampanj eftersom det finns så många interna länkar på sidan. Detta gör det extremt enkelt för webbanvändare att hitta exakt vad de vill ha om de inte fick det när de först landade på sidan (som, om folk letade efter Surface 2-recensionen, de sedan kan surfa på webbplatsen efter något annat av deras intresse).
Den främsta anledningen till PPC-kampanjen är att Vilken? behöver kunder att registrera sig för deras tjänst för att bli en lönsam verksamhet. Därför är detta en målsida genom att klicka på. Som? gör klart att de är en välstrukturerad webbplats med massor av recensioner om nästan vad som helst. Men att landa på sidan och inte få se recensionen kommer dock att locka webbanvändarna att registrera sig med Which? för ett pund.