Den senaste artikeln i serien Analysera en riktig PPC-kampanj tittade på ledarna på de flesta onlinemarknader: Amazon. Vad vi hittade hos dem var att de inte behöver en specifik målsida som är specialdesignad för att betala per klick-annonsering. Istället, eftersom 99% av människor redan känner till Amazon och hur deras webbplats ser ut, behöver Amazon bara få in den webbanvändaren till sin webbplats. Därefter kommer kategorilistan till vänster att hjälpa webbanvändaren att navigera till ett område av Amazon som de är mest intresserade av. Med tablettmarknaden som drabbats tillbaka av Apple med sin nya iPad Air, finns det några kampanjer där ute som försöker marknadsföra olika surfplattor. En av dem är Intel.
För att se Intels PPC-annons var jag tvungen att skriva ”köp surfplatta” i Google Search UK:
En av de främsta anledningarna till att företag har PPC-kampanjer är så att de enkelt kan flytta till toppen av sökrankningarna för nästan vilket sökord som helst. Med tanke på att ordet ”Intel” inte finns någonstans på första sidan med resultat gör det tydligt Intels mål. De ville uppmärksamma processorhastigheterna för surfplattor som inte kommer från Apple och visa att det finns surfplattor som är bättre än iPad Air. Det enda problemet med detta är att Apple helt klart har fått en kampanj som har bjudit över dem för samma sökord. Ur min synvinkel gör detta bara att Intel och varannan surfplatta fortfarande ser näst bäst ut efter Apple. Om Intel vill att deras processorer i sina surfplattor verkligen ska tävla mot Apple, bör de tänka på att bjuda över dem i PPC först för att få det att verka som, för webbanvändaren, att de har dominans över Apple i PPC och även på surfplattmarknaden. Det är min syn i alla fall…
Efter att ha klickat på annonsen kom jag till följande målsida:
Från min ”Optimera ALLA PPC-målsida” tittade en av artiklarna på hur man optimerar en målsida med klickningar. De två huvudpunkterna för hur man optimerar en klick-till-målsida listas nedan (detta, naturligtvis, med tanke på Intels målsida som en klick-genom-sida):
- Överbelasta inte med innehåll – Det är uppenbart att Intel inte har gjort detta, vilket är bra. De har bilder och typsnitt i olika storlekar för att visa hur viktigt det är för webbanvändaren att läsa den. Det har innehåll samtidigt som det ser rent ut, vilket är viktigt att klicka på sidor.
- Kom ihåg vad din omvandling är – En genomklickningssidas konvertering är att helt enkelt få ett klick från en webbanvändare.
När jag tittar på punkt 2 verkar det som om den enda länken på Intels målsida ovanför mitten som bör klickas på är ”Surfplattor för varje dag”. Med tanke på att detta med största sannolikhet är vad Intel vill att webbanvändaren ska klicka på för att inte göra allt på landningssidan, har det inte fått någon större betydelse på sidan. Till exempel:
- Länken bör vara större så att den läses nästan först av all text på sidan.
- Det kan möjligen vara i stil med en knapp för att uppmuntra ett klick.
- Det kan vara en annan färg för att skilja den mycket tydligare.
Även om Intel gjorde länken fet, tror jag fortfarande att den måste vara större och ljusare för att uppmuntra till fler klick. Inte för mycket större och ljusare så att knappen ser ”spamlig” ut men precis tillräckligt för att fånga webbanvändarnas uppmärksamhet på målsidan eftersom det för tillfället är svårt att se målsidan som en genomklickningssida – den kan lättare misstolkas som en dålig informationssida.