Om du har gjort något i världen av online reputation management (ORM) kommer du att märka att mycket ORM liknar SEO. Med både ORM och SEO försöker du ranka högt i sökresultaten för specifika termer och överträffa dina konkurrenter. Det finns många likheter, men också många skillnader.
Reputation Management online handlar också om att veta vad dina kunder säger, hur du får dina positiva recensioner inför rätt målgrupp och att undertrycka negativa resultat från sökmotorerna. Det är inte så mycket en fråga om om ORM och SEO är samma sak, utan hur man bygger en plan för att de båda ska komplimentera varandra.
Brand.com har ställt följande fråga till många välkända ORM-experter:
Kan du rekommendera tre användbara tekniker för ryktehantering som hjälper människor att kontrollera vad folk ser när de googlar?
Michael Streko från Knowem.com sa följande:
Se till att du länkar alla dina sociala profiler. En av de saker som kommer att hjälpa dig mest är att länka samman dessa profiler. Bara för att du äger en blogg på din egen domän betyder det inte att du ska peka varje länk och ankartext till den. Byt upp det lite och länka till din twitter, Facebook eller något annat socialt mediekonto du äger. Detta kommer att ge alla dina profiler en dynamisk länkbakgrund och hjälpa dem att rangordnas.
Andy Beal från Trackur.com hade även följande att säga:
Du måste ta kontroll över ditt varumärke online. Registrera ett domännamn, säkra användarnamnet för olika sociala medieprofiler och börja sedan bygga ut dem och använda dem. I avsaknad av något som du skapar, kommer Google att fylla ryktestomrummet med allt annat som det kan hitta … och du kanske inte gillar vad det hittar!
I SEO-världen är dessa båda vanliga metoder för att få innehåll att rankas bra i sökresultaten.
Summan av kardemumman är att medan många företag hävdar sig själva som ”experter på ryktehantering online”, många av dem har bara en bakgrund av SEO och vet inte vad de gör. Om du letar efter en SEO- eller ORM-specialist, se till att de faktiskt är en specialist inom varje område och har en bred bakgrund och historia inom varje område. ORM är inte SEO och SEO är inte ORM… även om de båda komplimenterar varandra extremt bra när de arbetar tillsammans.