Enligt Litmus genererar den för varje dollar som spenderas på e-postmarknadsföring 36 USD! Faktum är att avkastningen på investeringen (ROI) som genereras via e-post är högre än avkastningen på investeringen som genereras av någon annan digital marknadsföringskanal.
Det är klart att e-post är drivfjädern i din varumärkesklocka. Och Key Performance Indicators (KPIs) är hur du vet om det fungerar bra. Så för att ditt varumärke ska fortsätta ticka på 2023, här är nio nyckeltal för e-postmarknadsföring som du måste spåra.
1. Klickfrekvens (CTR)
Klickfrekvensen är andelen e-postmottagare som klickade på länken/länkarna i ditt e-postinnehåll. Enligt Mailchimp, en 2,91 % CTR anses vara bra över branscher.
Varför skulle du behöva veta CTR?
Som marknadsförare vill du veta hur var och en av dina tilltänkta mottagare reagerade på ditt e-postmeddelande. Är de till och med på distans intresserade av ditt varumärke? Visar de tecken på att engagera sig i ditt innehåll över tid? ”Puffar” din e-post dina mottagare att utföra en åtgärd? CTR svarar på dessa frågor åt dig.
Med hjälp av CTR kan du faktiskt utvärdera prestandan för e-postinnehållet, graden av e-posttrötthet, korrektheten av länkplaceringar, användningen av medietyper, etc.
Här är formeln för att beräkna CTR.
2. Omvandlingsfrekvens
Andelen e-postmottagare som slutför en önskad åtgärd står för omvandlingsfrekvensen. Det kan vara allt från att ladda ner en gratis e-bok till att besöka produktsidan för inköpsändamål. Nedan är formeln för beräkning av konverteringsfrekvens.
En bra e-postkonverteringsfrekvens varierar mellan företag. Enligt Klaviyo genererar mat- och dryckesföretag den högsta konverteringsgraden på 0,19 %medan sportartiklar och elektronikrelaterade företag är de minst omvandlande.
Det beror också på vilken typ av e-post som skickas, storleken på organisationen, företagets plats osv.
Nu, varför är det viktigt? Enkel! Som marknadsförare vill du veta om dina leadsgenererings- och försäljningsstrategier fungerar eller inte. All handlingsbar data är kontrastiv, inklusive konverteringsfrekvensen. Det sätter saker i perspektiv.
Som enklast vill du veta hur många som köper din produkt, hur många som är medvetna om den och hur många som tror att det är rätt val för dem. Vad mer, omvandlingsfrekvensen talar om för dig vart du måste rikta ditt fokus.
Så om du har en bra omvandlingsfrekvens kanske du vill flytta ditt fokus mot annonsering. På samma sätt, om din webbplats inte konverterar, vill du dra i branding- och marknadsföringsspakarna.
3. Leveransgrad för e-post
E-postleveransgrad är andelen e-postmeddelanden som har levererats till dina mottagares inkorgar. Enligt MailModos senaste studie, 70-100 % är den genomsnittliga leveranshastigheten mellan branscher.
Observera att e-postleveranshastigheten INTE är densamma som e-postleveranshastigheten. Leveransgraden indikerar hur många av dina e-postmeddelanden som levererades, medan leveranshastigheten talar om för dig hur många av dina e-postmeddelanden som lyckades passera skräppostmappen och levererades till mottagarens inkorg.
Så, leveranshastigheten ger dig en djupare förståelse av banan för din e-post. I slutändan är en högre leveransgrad en no-win om leveranshastigheten är lägre.
4. Öppningshastighet för e-post
Hur många av dina prenumeranter har faktiskt öppnat din e-post? Det är vad öppningskursen avslöjar.
Campaign Monitor säger att en bra öppningshastighet ligger någonstans däremellan 17-28 %. Men siffran kan variera dramatiskt från en bransch till en annan.
Nedan är formeln för att beräkna öppningshastigheten för e-post.
Som enklast talar öppningshastigheten för dig om din e-post alls är värd att uppmärksammas. Du vill inte att dina mål ska förbise din e-post, rulla uppåt och bli upptagen med de mer brådskande meddelandena.
Dessutom, efter 24 timmar, sjunker chansen att din e-post uppmärksammas till nedan 1 %. Därav behovet av att uppmärksamma den öppna kursen.
En varning dock: tekniskt sett anses ett e-postmeddelande vara ”öppet” om mottagaren också får bilderna inbäddade i det specifika e-postinnehållet. Om en mottagare däremot har blockerat bildinnehåll, kommer ett e-postmeddelande, även när det öppnas, inte att betraktas som det. Som ett resultat kan den öppna kursen du ser inte alltid vara korrekt.
Oroa dig inte, öppningsfrekvensen är fortfarande en av de viktiga e-postmarknadsföringsmåtten för framgång av de skäl som anges ovan. Dessutom, om du vill jämföra öppna kurserna för nuvarande och föregående vecka, kan du lita på måtten eftersom variablerna vanligtvis inte påverkas av de personliga ändringar som görs av mottagaren.
5. Avvisningsfrekvens för e-post
Avvisningsfrekvens är andelen e-postmeddelanden som inte har nått dina prenumeranter.
En hård avvisning inträffar när den avsedda mottagarens e-postadress är obefintlig eller mottagarens e-postserver har blockerat leverans. En mjuk studs, å andra sidan, pekar på ett tillfälligt, åtgärdbart leveransproblem.
Så här beräknar du avvisningsfrekvensen.
På tal om e-postkampanjstatistik kanske avvisningsfrekvensen vid första rodnaden inte verkar brådskande, med tanke på att både mjuka och hårda avvisningar vanligtvis är resultatet av något utanför din omedelbara kontroll.
Men för många hårda avvisningar kan resultera i att du blockeras av en internetleverantör som en del av den senares försök att kringgå spammare. Det tar inte lång tid för din e-postadress att bli ”dålig”.
Därför, om du ser en ökning av avvisningsfrekvensen, se till att identifiera och felsöka eventuella underliggande problem i din e-post. Avvisningsfrekvensen bör inte överstiga 2 %.
6. Spamfrekvens för e-post
Spamfrekvensen är procentandelen e-postmeddelanden som har hamnat i dina prenumeranters skräppostmapp, istället för deras inkorgar. Det är utan tvekan en av de mest ökända KPI:erna för e-postmarknadsföring.
Om de flesta av dina varumärkens e-postmeddelanden hamnar i skräppostmappar kan ditt konto blockeras. Dessutom, om din skräppostpoäng är hög, indikerar det att de riktade kunderna helt enkelt inte är intresserade av dina e-postmeddelanden. Det behöver inte sägas att det är pinsamt dåliga nyheter för ditt varumärke!
Så du vill hålla koll på skräppostfrekvensen i dina e-postmeddelanden. Och så här gör du.
Om ditt konto registrerar en hög andel skräppostklagomål kommer det att ta minst två månader, om inte mer, att åtgärda det. Under tiden har domänens rykte, tillsammans med varumärkesimagen, redan fått ett stort slag.
7. E-postlista tillväxttakt
Har din lista över e-postprenumeranter växt sedan du startade din kampanj? Eller har ditt uppsökande program kommit till intet? Listtillväxten, en av de viktigaste nyckeltal för e-postmarknadsföring, kan berätta. Här är formeln för att beräkna den.
Som marknadsförare är ditt mål att bredda din räckvidd och utöka din publik. Du vill etablera dig bland branschens tankeledare.
Tänk nu på ditt mål i ljuset av att listan med e-postmarknadsföring naturligtvis minskar med 22,7 % varje år. Så om din e-postlista har 500 mottagare i januari kommer den, i avsaknad av regelbundna tillväxtanalyser, att komma ner till 390 i december samma år.
Bums du ut, eller hur?
Att utöka din e-postlista är därför en nödvändighet om du vill utöka storleken på listan under åren.
8. Delningshastighet för e-post/vidarebefordran
Delnings-/vidarebefordranfrekvensen är andelen e-postmottagare som antingen delat ditt e-postinnehåll på sociala medier eller vidarebefordrat detsamma till sina personliga kontakter.
E-postmarknadsförare, som enbart fokuserar på öppna och skräppost, tenderar ofta att underskatta betydelsen av delning/vidarebefordran. Och ändå är det så här ditt varumärke kan nå ut till ny potentiella abonnenter.
”Fokusera på att utöka din lista hela tiden när nyare prenumeranter är mer engagerade, vilket bidrar till hälsosammare öppna priser och ROI”, uppmanar Karl Murray, grundaren av Hustle & Praise, en digital kreativ byrå baserad i Irland.
Så den ’dela med sig’ och den ’vidarebefordra till en vän’-knappen är ett bra sätt att förbättra din databas. När allt kommer omkring, om du vet att ditt innehåll är användbart vill du använda det för att hjälpa fler människor.
Så här beräknar du delning/vidarebefordran.
9. E-post ROI
Enligt en Statista-rapport, 73 % av företagsrespondenterna angav att e-postmarknadsföring är en utmärkt digital marknadsföringskanal för ROI.
ROI mäter den övergripande framgången för din e-postkampanj. Det finns flera sätt att beräkna ROI, men här är det mest grundläggande.
ROI berättar i slutändan hur effektiva dina marknadsförings-/reklam-/reklamstrategier har varit under en tidsperiod. Detta inkluderar, men är inte begränsat till, följande:
- Hur har din e-postkampanj påverkat din intäktsgenerering i år jämfört med förra året?
- Hur har dina kunder reagerat på ROI-fokuserade kampanjförändringar?
Avslutar!
E-post används av 4 miljarder människor över hela världen. Det är nästan hälften av världens befolkning. Från öppen frekvens och avvisningsfrekvens till skräppostfrekvens och ROI, dina mätvärden kommer att avgöra om ditt företag verkligen tjänar på den enorma potentialen hos e-post. Oavsett om din kampanj behöver en liten justering eller en större översyn, får du bara veta det genom de mätvärden du väljer att spåra.