Det är ofta svårt att upptäcka svagheter i ditt skrivande.
Men vad har ett grovt utkast till ett blogginlägg gemensamt med alla andra blogginlägg från alla andra innehållsskapare i din nisch?
För mycket.
Jag är säker på att du är medveten om att det finns otaliga andra författare som funderar över samma idéer som du, och på liknande sätt.
Målet med ett typiskt första utkast är att omvandla dina spridda tankar till en sammanhållen artikel som förklarar ett ämne för din ideala läsare.
Men varför ska läsarna välja din innehåll över en annan författares arbete?
Det är där redaktionella standarder kommer in…
Om du inte tar dig tid att revidera ditt grova utkast på ett sätt som visar att du har en lösning som inte är tillgänglig någon annanstans, kommer de inte att göra det.
För att hjälpa dig att begränsa de avsnitt av dina blogginlägg som kan behöva förbättringar, här är åtta vanliga svagheter i skrift, tillsammans med tips för att stärka var och en.
Svaghet #1: Du har en odefinierad strategi
När du inte har en definierad strategi:
- Du har inte klart definierat varför du skriver
- Ditt innehåll har inget syfte
- Du skriver bara när du blir inspirerad
Känner du några skribenter som har startat bloggar och sedan slutat efter en kort tid? (Har du gjort det själv?)
Gör inte misstaget att skriva utan en plan. En innehållskalender håller dig ansvarig för ditt arbete och hjälper dig att producera fokuserat innehåll i en jämn takt.
Så här fixar du det:
- Sätt upp skrivmål innan du börjar
- Håll ett schema
- Uppnå dina mål
Identifiera avsikten bakom varje ord du skriver för att hjälpa läsarna att få kontakt med ditt arbete.
Varje text du publicerar bör tjäna ett större mål du har för din innehållsplattform.
Svaghet #2: Du ger ett löfte som du inte håller
Att avge ett löfte som du inte håller kan se ut så här:
- Din rubrik stämmer inte överens med din text
- Ditt råd är inte realistiskt
- Du levererar inte
Både nybörjare och erfarna innehållsmarknadsförare rycker ibland med rök-och-spegelinnehåll – den typ av svagheter i skrift som gör stora anspråk utan några användbara råd för att stödja syftet med inlägget.
Så här fixar du det:
Du behöver inte hävda att du har svar på alla världens problem för att locka läsare till din blogg.
Faktum är att läsare njuter av sårbarhet. Du är mänsklig precis som de är, och det är viktigt att förstärka den föreställningen.
Istället för att låtsas vara världens främsta expert, hjälp de människor du burk hjälp.
Följ dina löften och förklara din specifika expertis på ett enkelt sätt som inte gör konstiga påståenden.
Svaghet #3: Du skriver generisk information
Hur ser generisk information ut?
- Ditt ämne är vagt
- Du utbildar inte
- Din artikel kan skrivas av vem som helst
När du inte ger användbar, unik, ultraspecifik och brådskande innehåll för dina läsare, de tappar snabbt intresset och kommer inte ihåg dig.
Och om du lätt glöms bort, får du ingen möjlighet att bygga upp ditt rykte som en stor resurs.
Så här fixar du det:
- Ha en åsikt
- Forska
- Etablera ett varumärke
Skrivprocessen innebär hårt arbete. Du behöver inte att jag ska berätta det för dig.
Effektiva blogginlägg kräver massor av kreativ energi. De kommer att slita ut dig men också hjälpa till att rama in din närvaro som en imponerande innehållsskapare.
Kom ihåg att vem som helst kan skriva ord i WordPress. Det är ditt jobb att visa läsarna ett nytt perspektiv.
Svaghet #4: Du använder inte underrubriker
När du inte använder underrubriker gör du inte:
- Guide dina läsare
- Ge dem enkla textblock att läsa
- Utnyttja engagemangsmöjligheter
Underrubriker är ytterligare en chans att fånga en läsares uppmärksamhet.
Hur?
Om en läsare klickar på din artikel med endast ett mindre intresse för den baserat på vad hon ser i din rubrik, kan en fras hon tittar på i en underrubrik övertyga henne att noggrant läsa texten.
Välgjorda underrubriker är som ett skyddsnät. Dina läsare kan glida iväg på grund av svagheter i ditt skrivande, men en stark underrubrik kan fånga dem och föra dem tillbaka till ditt meddelande.
Så här fixar du det:
Varje avsnitt av ditt blogginlägg bör hålla en läsare engagerad. Att göra ditt skrivande lättläst är ett enkelt sätt att hålla läsarens intresse.
När du redigerar ditt innehåll, dela upp din text på lämpliga sätt.
Du kan använda starka titlar för att introducera olika avsnitt eller en mängd relevanta bilder som kompletterar ditt ämne.
Svaghet #5: Du sätter in för många tangenter
Tangenter kan göra dig:
- Tappa fokus
- Ströva
- Imitera en annan författare
I ett försök att låta karismatisk, kanske du infogar för många personliga anekdoter som distraherar läsarna från ditt ämne.
På samma sätt kanske du älskar en annan författares stil, så du kopierar deras ton och skrivröst. Även om du kanske tror att en viss ton och röst också matchar din personlighet, kan det faktiskt låta oäkta och konstruerat.
Så här fixar du det:
- Hitta din egen röst
- Lär dig selektivitet
- Kom ihåg dina mål
När du tränar på att fixa svagheter i ditt skrivande lär du dig att du inte kan uttrycka dig Allt av dina idéer i en artikel. Du kommer inte att kommunicera effektivt om du gör det.
Du kan behöva begränsa ditt mål och spara extra tankar för andra inlägg.
Svaghet #6: Du använder för många ord
För många ord kan betyda att din:
- Meningarna är för långa
- Stycken är för långa
- Inläggen är för långa
Du är förmodligen en författare för att du har mycket att säga och gillar att uttrycka dig. Tyvärr tjänar båda dessa egenskaper ofta du, författaren, mer än läsaren.
Sikta på att kommunicera ett tydligt budskap på ett kortfattat sätt, som en erfaren innehållsredigerare.
Så här fixar du det:
- Förenkla dina idéer
- Använd ordgränser
- Tänk som en läsare
Det är absolut inget fel med långformigt innehåll så länge varje information i artikeln är fängslande och relevant.
Men om du får dina läsare att anstränga sig för att förstå dina poänger, blir det ingen rolig upplevelse att läsa ditt skrivande.
Du kan öva på att skriva med självpåtagna ordgränser för att hjälpa dig att övervinna många av de svagheter som nämns i det här inlägget. Du lär dig att trimma ner din text, samt hur du skriver bra meningar.
Svaghet #7: Du använder banalt språk
Du kanske ofta:
- Upprepa klichéer
- Skriv tråkiga uttryck
- Presentera vanliga begrepp
En av de negativa konsekvenserna av att använda fraser och talesätt som är vanliga och överanvända är att dina läsare ofta misstolkar ditt budskap.
Även om du tror att ett banalt uttryck sammanfattar dina avsikter perfekt, kan det förvirra en läsare.
Din sanna poäng kanske inte kommer upp till ytan.
Så här fixar du det:
- Bli kreativ
- Var specifik
- Förnya
Transkribera ditt meddelande med ett beskrivande språk.
Om en plattityd kommer att tänka på när du skriver, anteckna den i ditt första utkast och förfina den när du redigerar din text.
Dina första idéer kan hjälpa dig att skapa unik text som sätter en ny snurr på inaktuella ordval.
Svaghet #8: Du har ingen uppmaning till handling
Denna svaghet betyder att du inte:
- Erbjud ett nästa steg
- Underlätta dialog
- Uppmuntra människor att gå med i ditt samhälle
En av de största svagheterna med att skriva är att anta att läsarna kommer ihåg vem du är och återvänder till din innehållsplattform.
Föreslå deras nästa drag med en stark uppmaning till handling. (Om en av dina artiklar blir väldigt populär kommer du att vara särskilt glad att du uppmuntrade läsarna att bli en del av din community.)
Så här fixar du det:
- Led läsarna till ditt bästa innehåll
- Presentera alternativ
- Fortsätt konversationen
I slutet av dina inlägg låter du läsarna veta hur de ska ta nästa steg – oavsett om det är att prenumerera på din blogg, följa dig på sociala medier eller skicka e-post till dig för att ställa in en konsultation.
Slå över dessa svagheter i ditt skrivande idag
Slutet på ditt inlägg är en chans att utöka din relation med dina läsare genom att låta dem veta hur de kan hålla kontakten …
Så låt oss hålla kontakten!
Registrera dig nedan för att få skrivtips från Copyblogger varje vecka. 🙂
PRENUMERERA NU
Observera: JavaScript krävs för detta innehåll.