Jag bad en gång Copyblogger-communityt att nämna deras största skrivproblem. Från de många svaren utvecklades ett mönster om skrivprocessen …
Hur:
- Komma igång
- Skär fluffen
- Avsluta ett utkast
Dessa tre frågor är verkligen symptom på samma smärtsamma utmaning, som går ut på att inte tydligt förstå vad du försöker åstadkomma med ditt skrivande.
En skrivprocess som leder till tydlighet
Oroa dig inte … det är en ganska vanlig åkomma.
Det finns en process i fem steg du kan arbeta igenom som hjälper dig att klargöra dina mål, vilket leder till större tydlighet i ditt skrivande.
Den här metoden hjälper dig också att övervinna writer’s block och avsluta alla skrivprojekt med bara de nödvändiga elementen, eftersom du vet exakt vad du är ute efter och hur du får det att hända.
Steg #1: Börja med slutet i åtanke
Det viktigaste steget i skrivprocessen sker innan du ens skriver ett ord.
Du måste förstå ditt mål för innehållet.
Du har en idé, men vad är målet?
Ur innehållsmarknadsföringssynpunkt försöker du vanligtvis utbilda eller övertyga (ofta båda, och som vi kommer att se i nästa steg är de faktiskt samma sak även när avsikterna varierar).
Att ha en ”bra idé” och sätta sig ner för att skriva kan ofta leda till ett halvfärdigt tågvrak.
Vad är ”varför” bakom idén? Ta reda på detta först, eller gå vidare till en annan idé.
Steg #2: Identifiera frågor för att förenkla din skrivprocess
Okej, så nu har du ett mål i åtanke – ett uppdrag, om du så vill.
Vad står i vägen för ditt uppdrag?
Hindren du möter är de koncept som din publik inte förstår ännu, men måste acceptera när de är färdiga att läsa.
Det här är frågorna du måste svara på innan du kan uppnå det mål du har identifierat i steg #1.
I copywriting-kretsar säger vi att en obesvarad fråga (en invändning) är ett hinder för köp.
Med utbildning är en obesvarad fråga ett hinder för lärande. Utbildning är övertalning (och vice versa) när du inser denna grundläggande sanning.
Steg #3: Skriv rubriken och underrubriker
Med ditt mål i åtanke och de frågor du måste svara identifierade är nästa steg i din skrivprocess att börja skriva ner saker på virtuellt papper.
Vissa människor öppnar en ordbehandlare under steg #2. Jag gör allt från att brainstorma artikelidéer fram till nu i mitt huvud. Gör det som fungerar för dig för att övervinna dessa skrivproblem och börja arbeta.
Vilket löfte ger du din publik med det här innehållet? Vad kommer du att lära dem? Och varför skulle de bry sig?
Det är din arbetsrubrik.
Sedan blir var och en av de stora frågorna du måste svara på för att uppnå ditt uppdrag (och löftet din rubrik ger) en underrubrik.
Dina underrubriker behöver i slutändan inte formuleras som frågor, men den här tekniken hjälper dig att lära dig hur du skriver underrubriker för att skapa ett fokuserat utkast.
Ta dig tid att bestämma om en viss fråga är en egen underrubrik eller en del av innehållet under en underrubrik. Det är helt enkelt beskrivande vid det här laget.
Steg #4: Fyll i de tomma fälten
Vill du skriva magert innehåll?
Svara på frågorna som anges av varje underrubrik, och svara bara på den frågan.
Avvika inte. Gå inte iväg på en tangent.
Svara bara på frågorna för detta steg i din skrivprocess. Gör det så enkelt och tydligt som möjligt.
Steg #5: Nu … redigera
Om du har följt dessa steg är det inte troligt att du lider av ludd.
Snarare kanske du upptäcker att du behöver Lägg till mer detaljer eller omformulera för klarhet.
Det är också dags att förfina ditt ordval. Erfarna skribenter kan ofta dra den perfekta frasvändningen på vissa ställen i ett första utkast, medan det på andra ställen finns möjligheter till ett bättre, mer beskrivande språk.
Äntligen är det dags för innehållsredigering:
- Visar din arbetsrubrik fortfarande det uppfyllda löftet?
- Håller din introduktion farten?
- Kan du revidera rubriken, inledningen och underrubriker så att de blir ännu mer övertygande?
Hitta den skrivprocess som fungerar för dig
Allas sätt att övervinna dessa problem och hitta en effektiv skrivprocess är olika.
Den här processen fungerar för mig, och jag skrev den här artikeln ganska snabbt och använde processen som en demonstration.
Tanken är att hitta rätt metod för dig som du kommer att hålla fast vid med tiden.
PRENUMERERA NU
Observera: JavaScript krävs för detta innehåll.